Sitemap

* Start * Romaner * Noveller * Författaren * Konst * Stöd projektet *

Hemsidan flyttar

HEMSIDAN FLYTTAR TILL WWW.VANGRIND.SE

söndag 31 maj 2009

Joomla gör mig arg.

Sen update efter hopplös söndag.

Joomla gör mig arg. Rekommenderades varmt av folk för webbpublicering som ett bra och gratis verktyg när jag ska bygga ett mer permanent hem åt boken, men det visar sig att eländet är i hög grad beroende av att man installerar diverse olika moduler för vanliga simpla funktioner (som t.ex. bloggning), och hör och häpna, de moduler som är något att ha kostar vansinnigt mycket pengar. Dessutom har man "råkat" utelämna ett enkelt grafisk gränssnitt för att anpassa layouten - detta förväntas man sitta och hacka kod i CSS för att uppnå - något så enkelt som man här på blogger kan göra genom att klicka och dra.

Men, ljus i mörkret, det finns moduler för detta också. Som kostar pengar!

Kapitalistiskt rövsystem.

Kommer imorgon att söka efter fungerande verktyg för webbpublicering som man inte behöver köpa till diverse elände till för att få igång. Jag begär inte mycket - Blogger har ungefär all funktionalitet jag behöver, förutom att jag vill kunna anpassa layouten bättre och jobba mer med artiklar, menyer och ramar.

*sniff*

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

3 kommentarer:

  1. Joomla är dessutom ett bra mycket större system än de flesta hemsidor behöver.
    Testa WordPress istället. OpenSource, gratis, lätt att använda och tusentals plugins för allting du någonsin kan tänkas behöva en funktion för. (Och sa jag att det var gratis?) ;)

    SvaraRadera
  2. Wordpress gör mig också arg, det gick fetbort när jag läste följande:

    "Med den här CSS-editorn kan du modifiera din bloggs visuella stil. Du kan redigera din CSS och förhandsgranska ändringarna gratis. Om du vill spara dina ändringar och använda designen på din blogg, var god köp anpassad CSS-uppgradering."

    Det kostar 0,04$ / dag = ca 155 kronor om året bara att få möjlighet att ändra utseendet på sin blogg som man vill.

    Jag hatar verkligen sånna där sajter som marknadsför sig som "gratis", men det man faktiskt vill göra kostar extra.

    SvaraRadera
  3. Anonym: Jag tror du blandar ihop själva verktyget Wordpress och hostingsajten wordpress.com.
    Själva verktyget är vad jag vet open source, både fritt och gratis, men det förutsätter att man har en server att lägga den på. Köper du en hostingtjänst så kostar det ofta pengar.

    Anna: Jag tror också att wordpress kan vara det du är ute efter. Det är i grunden ett bloggverktyg men är så anpassningsbart att det ofta används till "vanliga" hemsidor. Säg till om du vill låna en wordpressinstallation för utvärdering.

    /Henrik

    SvaraRadera