Sitemap

* Start * Romaner * Noveller * Författaren * Konst * Stöd projektet *

Hemsidan flyttar

HEMSIDAN FLYTTAR TILL WWW.VANGRIND.SE

måndag 25 maj 2009

Inspiration och inspirationskonst (fantasifulla tecknare sökes)

Nyss hemkommen från LinCon 2009 så är det dags att ta tag i alla bra idéer man fick när man sprang runt på konventet. En av idéerna gällde bokprojektet och den kläcktes när jag stod och drack te vid bordet med konstnärer (Håkan Ackegård, Elin Josefsson och Petite Emi). Jag köpte en affisch titulerad The Longing av Petite Emi för femtio spänn och fick en idé på köpet.

Inspirationskonst.

Och när idén väl kommit känns det så självklart. Varför i hela världen ska man nöja sig med en tecknad framsida när man gör ett tämligen banbrytande projekt för sin genre och inte behöver oroa sig för tryckkostnader? Fantasyn är (som namnet antyder) en mer än måttligt fantasifull genre som inspirerar fram konst. Om jag ska göra det här, att skicka ut en bok och öppna dörren till en ny värld, varför ska jag nöja mig med att skicka ut ord och ljud? Varför inte också bilder?

Så, vi lägger till en ny dimension av projektet. Min senaste vision är att med e-boken och ljudboken skicka med en digital folder med inspirationskonst från några olika konstnärer som kan tänka sig att teckna eller måla scener, karaktärer, landskap eller känslor från boken. Bilderna skulle inte säljas i någon form, utan enbart skickas ut tillsammans med boken (med all credit till tecknaren såklart) och visas upp på hemsidan.

Det här är själva förkroppsligandet av win-win-situationen med deltagarkultur. Om min text kan inspirera konst, och text, konst och ljud kan skickas ut tillsammans, så kan vi tillsammans nå fram till en fantasyintresserad publik på ett sätt som vi var och en för sig inte kan göra. Konsten kommer att lägga på en dimension av lanseringen av boken, och lanseringen av boken kommer att få ut konsten till en ny publik.

Jag kommer att skicka ut inbjudningar till konstnärer jag känner till och tycker om, men de flesta svenska fantasytecknare känner jag helt enkelt inte, så tveka inte att ta kontakt med mig om ni är intresserade av att delta i projektet! Posta här i bloggen eller maila anna.h.svensson(at)gmail.com!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

3 kommentarer:

  1. Wow. Bara wow, och kanske en liten gnutta "varför målar jag inte bättre och mer än jag gör..."

    Heja!

    SvaraRadera
  2. Bra iniativ! Fortsätt jobbet så ska vi andra göra vårt bästa.

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Superbra initiativ, egentligen skulle jag vilja kunna erbjuda mina egna skisser, men jag känner en som är _sjukt_ bra på att rita bl a drakar osv. Här är några av hennes bilder... http://www.elfwood.com/~draggen
    Blir du intresserad så hör av dig, jag har hennes telefonnr, om inte hennes mail är registrerad där... :)

    SvaraRadera