Sitemap

* Start * Romaner * Noveller * Författaren * Konst * Stöd projektet *

Hemsidan flyttar

HEMSIDAN FLYTTAR TILL WWW.VANGRIND.SE

onsdag 27 maj 2009

Glaskistan och Tharbs spegel

Dags att börja publicera lite noveller här på hemsidan! Vi börjar med Glaskistan och Tarbs spegel, två noveller som utspelar sig i samma värld som Fredens pris. Tarbs spegel publicerades 2004 i novellsamlingen Drömskärvor, och Glaskistan publicerades 2008 i novellsamlingen Tecken i aska och eld. Båda böckerna publicerades av fantasyföreningen Catahya och finns till försäljning för en mycket rimlig penning i föreningen butik.

Tharbs spegel är tänkt som en slags saga som man kan tänka sig berättas i fantasivärlden. Den inspirerade en konstnär som jag tyvärr har tappat både kontakt och namn på, att teckna bilden till vänster. Vem han är var så är jag tacksam, både för bilden och för den fina känslan av att med min text kunna inspirera fram andra former av konst.

Glaskistan är en lite längre novell i gränslandet mellan fantasy och skräck, och vann skrivartävlingen på konventet GothCon XXVIII. Den påbörjades en natt när jag nyligen hade sett Mermaid Forest och Ringu. Känslan från dessa två mörka filmer ”klickade” med översättningen av Emily Dickinson 1741: ”att aldrig mer få finnas till är livets egen styrka”, och plötsligt såg jag historien framför mig. Idén om en skrämmande och samtidigt lockande plats som förändrades för varje besök och steg för steg fångade den nyfikne pojken i ett demoniskt grepp. Platsen förankrades i Morindskogen, en plats som bara nämns perifert i Fredens pris, men kring vilken jag har hittat på många olika historier.

Dessa noveller är två mycket olika historier, både i stil och i innehåll. Den ena är skapad som en saga, den andra skrevs när jag behövde skriva av mig känslan från skräckfilmerna. I den ”lore” jag har byggt upp om världen så tänker jag mig att Tarbs spegel mer är en sägen, en historia som människor berättar för varandra för att förklara vardagsmagin med en spegel, kanske grundad i att det en gång fanns en skicklig spegelsmed. Glaskistan å andra sidan, den har inträffat i fantasivärlden precis som den är skriven och det öde som gestaltas i den kommer att skapa mönster i senare delar av den större berättelse jag väver.

Novellerna ges ut under CC – creative commons, på så vis att du får dela med dig fritt så länge du inte ändrar i verket eller använder det kommersiellt. Läs mer om CC på: http://www.creativecommons.se/omcc/

Blir du inspirerad och tecknar eller målar – skicka mig dina bilder, så kommer de upp på hemsidan.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar