Sitemap

* Start * Romaner * Noveller * Författaren * Konst * Stöd projektet *

Hemsidan flyttar

HEMSIDAN FLYTTAR TILL WWW.VANGRIND.SE

måndag 18 maj 2009

Det går i rasande fart

Sedan jag först lade ut mina planer kring boken i torsdags så har stödet formligen vällt in.

Och det hela har faktiskt också uppmärksammats av media. Folkbladet i Norrköping publicerade idag en artikel som handlade om mig, Piratpartiet, EU-valet och bokprojektet (!). Tydligen hade journalisten läst min blogg.

Opassande nämnde också projektet, och någonting som slår mig är hur ovanliga sådana här projekt fortfarande är. Min tro är att det om några år kommer att vara ett vanligt sätt att arbeta.

Jobbet med att hitta ett tryckeri går framåt! Tack för alla tips!

Det jag söker för närvarande är följande:

1) Ett bra program (gärna creative commons) för att redigera och klippa ljudfiler
2) Ett bra program (gärna creative commons) för att sätta boken inför tryckning
3) Tips på sajter som ger bra och gratis file-hosting - jag tänkte lägga upp några noveller och vill ha en egen liten lagringsyta online för pdf:er.

Såg att det redan hade dykt upp ett par tips om program i kommentarerna! Ni är snabbare än vad jag är på att berätta vad jag behöver!

Var har ni varit hela mitt liv?

8 kommentarer:

  1. 1) Är endast bekant med det snordyra FastEdit. Det är ett kraftfullt och enkelt program som jag vet har använts av bl.a. SR för ljudredigering.
    2) Ett gott alternativ till InDesign är Scribus, som är open source, och har versioner skrivna till varenda OS och dess morsa. Inte lika kraftfullt eller användarvänligt som InDesign, men fortfarande nog för att "bara" layouta en bok.
    3) Det optimala här är ju att skaffa en egen server/webbhotell, men det finns andra lösningar. Utöver att registrera en wiki på Wikidot och utnyttja de 300 MB man får där så ha jag inga konkreta tips.

    SvaraRadera
  2. Hej, jag har ingen erfarenhet av att redigera ljudfiler men jag har hört mycket positivt om audacity ( http://audacity.sourceforge.net/ ), vilket är open source.

    Det finns en del sidor som erbjuder gratis lagringsutrymme (t ex rapidshare), men de är fulla av reklam och ger ett allmänt oseriöst intryck.
    Att använda torrents är nog att föredra, speciellt eftersom det inte leder till överbelastning vid stor efterfrågan på samma sätt som traditionella filservrar.
    Som komplement till torrent skulle du kunna be människor som redan har webserver till något annat att donera lite utrymme och trafik (jag kan tänka mej att ställa upp på detta).

    SvaraRadera
  3. Audacity går under GPL.
    Men den kanske räcker för att uppfylla dina krav. Har använt det och själv tycker jag att det är ett utmärkt redigeringsverktyg.

    Gmail går ju bra att använda som lagring. Ett ex: http://pgd.sourceforge.net/

    Lycka till med projektet! :)

    SvaraRadera
  4. Såg alldeles häromdan att scribd.com är på väg att starta en tjänst där du kan ladda upp och dessutom faktiskt sälja pdf'er online med 80/20 intäktsdelning till författarens fördel.

    Det verkar dock inte som du kan dela ut dem helt gratis därifrån, de ser ut att du måste ha ett lägsta pris på en dollar.

    SvaraRadera
  5. 3, som tidigare nämnts är Gmail alldeles ypperligt, de har även en tjänst som heter Google docs där du kan göra om vilket textformat som helst till PBF, RTF, HTML och andra format:

    http://docs.google.com


    Förövrigt önskar jag dig lycka till.

    SvaraRadera
  6. Kolla upp så att inte Google får alla rättigheter till dina dokument om du lägger upp dem där :)

    SvaraRadera
  7. http://www.scribd.com/ kan kanske vara något om man orkar läsa (och förstå) villkoren?

    Föresten, angående frågan som kom upp i Folkbladet... Brad Sucks tycker jag sammanfattar det ganska bra:
    "I put my music online because I want people to hear it. I'd obviously love to make a living making music, but if the worst-case scenario is becoming a well-heard artist that never gets paid, I can live with that."
    http://www.bradsucks.net

    /Henrik

    SvaraRadera
  8. Hej igen, jag kom att tänka på ett till program för ljudredigering.
    Det heter Ardour: http://ardour.org/
    Det är open source, det är väldigt avancerat (kanske overkill för ljudbok), det är tillgängligt för OS X och linux (ej windows).

    SvaraRadera