Sitemap

* Start * Romaner * Noveller * Författaren * Konst * Stöd projektet *

Hemsidan flyttar

HEMSIDAN FLYTTAR TILL WWW.VANGRIND.SE

söndag 31 maj 2009

Om inspiration och debut på nätet

Idag läste jag om Joakim Andersson som råkade ut för det mycket deprimerande ödet att förlaget sålde ut 1230 ex av hans bok till en distributör som sedan sannolikt brände böckerna. Inte blev de sålda i alla fall.

Harald Åberg funderade över varför jag inte vände mig till Wela förlag och det kan man kanske fråga sig - de verkar vettiga och de verkar ha viss koll på fantasygenren. Men samtidigt så möter man som författare tämligen långa processer oavsett vilket förlag man vänder sig till. Boken ska ligga på hög, läsas av lektör, skickas vidare uppåt, ligga på hög ett tag, läsas av redaktör, ligga på hög ett tag, skickas vidare till nästa steg och diskuteras på utgivningsmöten, ibland flera stycken. Det är en process som min erfarenhet säger mig tar 3-9 månader. Resultatet när man är debutant är dessutom ofta ganska ljummet - liten upplaga, liten promotion, litet intresse, små vinster. Och möjligen hamnar man i en taskig situation med skandalavtal på grund av att förlagen är helt nojiga med det här med e-böcker och spridning på nätet.

Jag frågade mig själv... vad kan jag själv göra för mitt författarskap på 3-9 månader? Kan jag själv förbättra min situation och skapa en läskrets på förhand? Jag vände och vred på det, och kom fram till att ja, det kan jag. Jag kan hitta min publik, få ut en bok, skapa en bättre grund att stå på, och dessutom motivera mig själv till att skriva ännu mer (har haft mer eller mindre konstant skrivkramp sedan jag började spela World of Warcraft). Och jag skulle kunna göra allt detta på mindre tid än vad jag annars skulle spendera med att gå och vänta i 3-9 månader på att ett förlag kanske skulle bestämma sig för att satsa pissljummet.

Dessutom, och detta är inte oviktigt, så är det fan så myckt roligare att göra på det här viset. Jag har redan märkt av att det är bra för mitt eget skrivande, och att projektet inspirerar andra, såväl från piratsidan som från fantasysidan.

I andra nyheter: fördelarna med att ha en IT-expert till sambo börjar göra sig synliga. Förhoppningsvis kommer vi att ha en server igång ikväll så att hemsidan kan få ett permanent hem!

Men istället för "home sweet home" kommer skylten ovanför dörren att bära texten: "here be dragons".

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

3 kommentarer:

  1. Lycka till, har inte hunnit läsa din noveller än men hoppas kunna ordna detta i slutet av veckan. Då kommer glad och uppmuntrande kritik hoppas jag :-)

    SvaraRadera
  2. "Here be dragons"

    What level?

    ;)

    (Du har rätt om både WoW och förlagssystematiken. Mailar så snart jag nått lvl 80 ... menar så snart jag bara kan :) )

    SvaraRadera
  3. 2005-2007 spelade jag female dwarf paladin vid namn Vivacia på The Venture Co. Hon kom upp till lvl 70.

    Sedan träffade jag min sambo, som (tyvärr) spelade horde. Så nu spelar jag en female blood elf paladin vid namn Nausicaä på Neptulon. Hon är lvl 80 prot / retri. Roligast är att tanka.

    SvaraRadera