Sitemap

* Start * Romaner * Noveller * Författaren * Konst * Stöd projektet *

Hemsidan flyttar

HEMSIDAN FLYTTAR TILL WWW.VANGRIND.SE

lördag 16 maj 2009

Så tar det sin början

Den legendariska första posten.

Den här hemsidan har tillkommit för att följa, marknadsföra och agera mötesplats till ett projekt där en svensk fantasyroman skall publiceras utan att använda ett traditionellt förlag. Varför? Jo, för att den seriösa fantasyutgivningen av svenska författare i Sverige är i stort icke-existerande. De fantasyböcker som ges ut får mycket lite utrymme de få gånger som förlagen vågar satsa. Nästan allting som ges ut är översättningar från engelska, och det lilla som man vågar ge ut hamnar i skymundan. Och när såg ni för den delen sist en svensk fantasyroman som ljudbok?

Samtidigt finns det en marknad för fantasyromaner. Det finns en läskrets, det finns communities, det finns fans... och det finns olästa författare som inte når fram till sin publik. Samtidigt står vi upp till halsen i en teknikrevolution där nätverk såsom The Pirate Bay, Mininova och andra på allvar utmanar de etablerade distributionssätten.

Vi börjar med Mörkrets Väktare - Fredens Pris. Romanen kommer att publiceras som e-bok och ljudbok, samt finnas att köpa som Print on Demand. E-boken och ljudboken kommer att vara gratis. Det innebär att vem som helst kommer att kunna ladda ner och sprida vidare till vem som helst.

Men en författare är inte den enda som gör någonting med en bok. Det behövs korrläsare, en tecknare, en röst till ljudboken... och det vackra i historien är att alla dessa håller på att samlas. Romanen är redan ute på sista läsrundan hos ett antal kritiska ögon med vars hjälp jag ska slipa till manuset. Jag har också fått kontakt av ett par tjejer som är intresserade av att läsa in boken. Den enda biten som saknas är egentligen att välja ett tryckeri och verkställa.

Om framsidan...

Konstnären Ulrika Johansson från galleri Draken beseglade sitt öde när hon på gymnasiet i slutet av 90-talet målade en framsidebild till en annan historia som utspelade sig i samma värld som den jag senare skrev. Hon kommer att hjälpa mig med framsida och lite grafik till hemsidan. För att motivera henne lite extra så låter jag den gamla bilden ligga ute i all sin prakt.

Nu skriver vi historia. I ett slag ska vi visa bokförlagen vad de går miste om genom att inte våga satsa på svensk fantasy, och vi ska visa att fildelning och kulturspridning inte är något att vara rädd för. Vi som skapar borde leda intåget i en ny era för kulturen, istället för att stämma våra läsare, lyssnare och tittare.

11 kommentarer:

  1. Kan ställa upp med punkt 2: uppmuntran. behövs konceptande till illustrationer och annat, säg till, även om Ulrika ser ut att veta vad hon gör, milt sagt ;)

    (Haha - första posten är MIN!)

    SvaraRadera
  2. Jag uppmuntrar också :)

    Hur gör du med sättningen av boken? Fixar du den själv?

    SvaraRadera
  3. Men hallå på er!

    Sättning... tja, jag har jobbat lite med InDesign men är ingen expert. Blir nog att ragga lite support åtminstone.

    Intresserad? ;-)

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. (nytt försök) Absolut kan jag hjälpa till. Var beredd på att det oftast tar lång tid att kolla alla horungar och änkor. Sättningen av Tecken i aska... tog säkert tre-fyra veckor iaf, men då jobbade jag ju heltid samtidigt. Det var också svårt att få in novellerna så att det inte blev massa extra sidor, och det slipper man ju med en bok. Tur var också att jag hade pappa Grafiker som smakråd.

    SvaraRadera
  6. Med lite tur kan jag dra ett par dagars intensivt arbete med sättning i slutet av juli, när jag har min andra sväng semester (2v). Då borde jag kunna få en stabil start på det...

    Bollar gärna för lite smakråd när det blir dags! =)

    SvaraRadera
  7. Uppmuntran ska du få i mängder! Såg att du också befinner dig i Norrköping/Linköping-området, kul! Hejja! Kommer definitivt läsa din bok, håller själv på att skissa på Fantasy-roman och det här är en stor sporre :)

    (finns fortfarande tillgänglig om det skulle behövas en läsarröst nu eller i framtiden)

    Kram och mer Hejja!
    /Marit

    SvaraRadera
  8. Som fantasy nörd vill jag bara instämma och uppmuntra, hjälper gärna till på med att läsa genom och ger så mycket råd jag bara kan. När det gäller tryckeri så finns alltid:
    http://www.vulkanmedia.se/

    Vet inte så mycket om dem men det är print on demand som gäller

    SvaraRadera
  9. Lycka till med projektet, det låter intressant!

    Angående sättning, har du funderat på LaTeX? Det är command line / textfils konfigurerat i stället för ett klicka-med-mus program, men borde gå bra att använda för att skapa snygga resultat med ganska lite arbete. Det används mycket innom teknisk literatur och vetenskapliga artiklar, men borde vara lättare att använda för skönliteratur. Använde det själv när jag skrev mitt slutarbete.

    http://www.latex-project.org/
    http://en.wikipedia.org/wiki/LaTeX

    SvaraRadera
  10. Jag kan också tänka mig att läsa in, ifall du vill ha fler att välja mellan.
    Vad gäller print-on-demand är jag väldigt osäker på hur Vulkan gör med ISBN och framförallt pliktexemplar, det verkar bara ingå i deras deluxe-variant för närmare 9000:-.

    ISBN nummer kan du skaffa dig själv alldeles gratis från Svenska ISBN-centralen .

    Books-on-demand (i Visby) har fördelen att du kan designa din bok mycket efter eget tycke och smak vad gäller storlek på bok, teckensnitt, papper osv. De har inget "helt-gratis-alternativ" som vulkan har, men för mellan 2000-4000 (beroende på bokens storlek och omfång) får du väldigt mycket av det som ingår i vulkans deluxe-pris. Dessutom är jag ganska säker på att enskilda kopior får ett lägre pris på BoD.

    SvaraRadera
  11. Meril-tokan här!

    Tycker att det här är ett väldigt intressant projekt att följa, eftersom det i högsta grad berör mig.
    Jag är väldigt lite insatt i vad Piratpartiet egentligen vill, men har läst mellan raderna och konstaterat att ändrad upphovsrätt kan göra banan som författare (eller konstnär, eller artist för den delen) svårare ur rent ekonomisk synpunkt. Det skrämmer skiten ur mig vissa stunder, eftersom författaryrket är det enda jag verkligen brinner för. Samtidigt har jag väl alltid har sett kreativitet som något som inte ska skapas i syfte generera pengar.

    Så, skönt att se någon stå upp och visa hur bokutgivning kan och bör göras på 2000-talet =)

    SvaraRadera